|
|
NASI RÓWIEŚNICY |
Między nami a młodymi Hiszpanami występują pewne różnice. Dotyczą one m.in. wyglądu. Zazwyczaj mają tzw. "latynoski" typ urody; ciemną karnację, piwne oczy i ciemną ich oprawę, czarne lub brązowe włosy, u dziewcząt często kręcone. Poza tym dzieli nas również różnica temperamentów, Hiszpanie są narodem bardzo spontanicznym, często porywczym, znaczniej otwartym niż Polacy.
Jeżeli chodzi o system szkolnictwa jest on stosunkowo podobny do naszego. Według ustawy, Hiszpanie mają obowiązek poddawania się nauce do 16 roku życia (u nas - do 18). Edukacja podzielona jest na kilka etapów, z grubsza odpowiadających tym, które znamy z naszego systemu:
educación infantil - edukacja przedszkolna, podzielona na dwa cykle:
- do 3 lat - żłobek
- 3-6 lat - przedszkole
- educación primaria - szkoła podstawowa, 6-12 lat
- educación secundaria - szkoła średnia, która dzieli się na:
- educación secundaria obligatoria (E.S.O.) - szkoła średnia obowiązkowa (~gimnazjum), 12-16 lat
- bachillerato L.O.G.S.E. - nauczanie maturalne (~liceum), 16-18 lat
lub
- formación profesional de grado medio - coś w rodzaju nauczania zawodowego zasadniczego
- formación profesional de grado superior - nauczanie zawodowe
- educación universitaria - szkoła wyższa
Ponad to w Hiszpanii istnieje także
- ensenanza de régimen especial - nauczanie specjalistyczne:
- las ensenanzas artísticas - szkoły artystyczne
- las ensenanzas de idiomas - szkoły językowe
Edukacja przedszkolna jest nieobowiązkowa. Już w tym okresie dzieci zapoznawane są pomału z literami i cyframi, a także z językami obcymi. W Hiszpanii nie ma zerówki; obowiązkowa nauka w szkole podstawowej rozpoczyna się w wieku lat 6, a każdą klasę powtarzać wolno tylko raz. E.S.O. to nowość: czteroletnia szkoła w stylu naszego gimnazjum, wprowadzona z zamiarem wydłużenia obowiązku nauki do 16 roku życia (wtedy można zacząć pracować), a także dająca możliwość wyboru dalszego toku nauki - matura i studia bądź nauczanie zawodowe. E.S.O. dzieli się na dwa etapy: pierwsze dwie klasy są ogólne, w trzeciej uczeń wybiera między ścieżką naukowo-humanistyczną (itinerario científico-humanístico) a technologiczną (itinerario tecnológico), w czwartej zaś między naukową, humanistyczną a technologiczną
Po zakończeniu gimnazjum uczeń ma trzy możliwości: od razu iść do pracy, rozpocząć nauczanie zawodowe lub iść do dwuletniego liceum kończącego się maturą.
Liceum - czyli Bachillerato L.O.G.S.E. (skrót od nazwy prawa edukacyjnego) - jak widać nie jest obowiązkowe. Zajęcia są profilowane pod kątem zainteresowań ucznia lub jego przyszłej drogi edukacyjnej: można wybrać ścieżkę artystyczną (Artes), przyrodniczo-medyczną (Ciencias de la Naturaleza y de la Salud), humanistyczną z naukami społecznymi (Humanidades y Ciencias Sociales) lub technologiczną (Tecnología). Podobnie jak w gimnazjum, prócz zajęć wspólnych dla wszystkich istnieją przedmioty do wyboru. Zaliczanie, znów podobnie jak w gimnazjum, to tzw. "zbieranie kredytów", czyli punktów. Jeden przedmiot, realizowany w wymiarze 3 godzin tygodniowo przez cały rok, daje przeważnie 3 kredyty. Uczeń musi zdobyć łącznie 52 kredyty.
Matura - Prueba General de Bachillerato, P.G.B. - obejmuje część wspólną dla wszystkich i część odpowiadającą poszczególnym profilom, a także język obcy (egzamin ustny i pisemny). Można podchodzić do niej cztery razy. Wyniki honorowane są w całej Unii Europejskiej. Na ocenę końcową, która zostanie umieszczona na świadectwie, składa się średnia ocen z liceum plus ocena na egzaminie P.G.B. Matura niezbędna jest zarówno do starania się o przyjęcie na wyższą uczelnię, jak i do podjęcia szkolenia zawodowego drugiego stopnia.
Szkolenie zawodowe odbywa się w dwóch cyklach: zasadniczy - formación profesional de grado medio - może zastąpić liceum i kończy się uzyskaniem tytułu technika (técnico). Drugi - formación profesional de grado superior - jest szkołą pomaturalną i uprawnia do tytułu technika drugiego stopnia (técnico superior).
By podjąć naukę na uniwersytecie, należy zdać egzamin - Prueba de Acceso. Trwa on trzy dni, przy czym jego długość każdego dnia nie może przekroczyć 4.5 godziny. Dzieli się na dwie częsci: pierwsza jest ogólna, obejmuje też język obcy, druga zaś zależny od profilu wybranego przez kandydata w liceum.
Jeżeli chodzi o modę hiszpańska, nie różni się ona w znacznym stopniu od trendów obowiązujących w Polsce, ponieważ ona również upodabnia się do stylu kreowanego przede wszystkim w Anglii.
Mimo pewnych różnic wynikających z pochodzenia można być pewnym, że nie ma problemów z nawiązywaniem nowych znajomości w Hiszpanii, ponieważ są to bardzo rozrywkowi ludzie, którzy tak samo jak my lubią poimprezować i dobrze się bawić ((:
opracowała: Ania W. (Annie)
| |
|